Nog 3 weken en dan begint Formule 1 weer! 28 Maart starten we in Bahrein. Om je alvast warm te draaien
Vandaag lees je alles over de Mexicaanse coureur Sergio Pérez, die meedoet aan de Formule 1 voor Red Bull Racing, nadat hij eerder reed voor Sauber, McLaren, Force India en Racing Point. Hij brak het record voor de meeste starts voordat hij een Formule 1 Grand Prix won. Hij won tot dusver de enige Grand Prix van zijn carrière in de 2020 Sakhir Grand Prix na 190 starts en tien jaar Formule 1-racen.
Pérez werd geboren op 26 januari 1990 in Guadalajara, als zoon van Antonio Pérez Garibay en Marilú Mendoza Pérez. Tot 2012 was hij lid van de Ferrari Driver Academy. Hij maakte zijn Formule 1-debuut voor Sauber in 2011. Hij won met hen zijn eerste Formule 1-podium in de 2012 Grand Prix van Maleisië. Sergio werd de ‘Mexican Wonder Kid’ genoemd vanwege zijn prestaties op jonge leeftijd.
In 2013 stapte Perez over naar McLaren, maar het team slaagde er dat seizoen niet in om een podiumpositie te behalen. McLaren verving Pérez door Kevin Magnussen en Pérez verhuisde voor het seizoen van 2014 naar Force India. Hij bleef bij Force India tijdens hun ambtsperiode en het team werd in 2019 omgevormd tot Racing Point.
Met Racing Point won Pérez zijn eerste Grand Prix in de Sakhir GP van 2020. Hoewel hij tot het einde van het seizoen van 2022 met Racing Point zou racen, besloot Perez voor het seizoen van 2021 over te stappen naar Red Bull Racing. Dat kwam omdat Racing Point had besloten om Pérez te vervangen door Sebastian Vettel vóór zijn aankondiging van de transfer.
Sergio Pérez begon op 6-jarige leeftijd met karten. In zijn eerste wedstrijdjaar in 2006 behaalde hij vier overwinningen in de juniorencategorie. Hij werd hij uitgeroepen tot tweede. Als jongste coureur in de jeugdklasse won Pérez één race. Hij behaalde toen vijf podia en eindigde als vierde in de categorie van het jaar.
Pérez keerde in 1998 terug naar de juniorencategorie, won vier races en werd de jongste coureur die het kampioenschap won. Hij deed dat jaar ook mee in Shifter 125 cc en Master Kadet. In 1999 stond hij derde in de Shifter 125 cc-wedstrijd met 3 overwinningen. Na het verkrijgen van speciale toestemming van de Federatie, nam Pérez deel aan de 80 cc Shifter en werd hij de jongste coureur die de wedstrijd won.
Sergio Pérez reed in 2000 zowel de Shifter 80 cc als de Shifter 125 cc. In 2001 nam hij deel aan de Shifter 125 cc regionaal en werd hij de jongste coureur die deelnam aan de wedstrijd. De getalenteerde jongeman trok de aandacht van de scouts van de Scuderia Telmex met zijn optreden.
In de Shifter 125 cc-nationaals in 2012 eindigde Pérez als tweede, terwijl hij 11e eindigde in de Global Shifter 125 cc-race in Las Vegas, na kwalificatie als vijfde. In 2013 leidde hij beide kampioenschappen toen hij zich moest terugtrekken uit de laatste zeven races. Hij eindigde uiteindelijk als derde in de Telmex Challenge en als tweede in Mexico.
Datzelfde jaar werd Pérez, gesponsord door Telmex, uitgenodigd om deel te nemen aan de Easy Kart 125 Shootout. Hij was de jongste deelnemer in de categorie, maar wist zich als eerste te kwalificeren en de race te winnen.
Gesponsord door Telmex nam hij deel aan het in de VS gevestigde Skip Barber National Championship 2004, dat zijn debuut was in de eenzitterraces, waar hij als elfde eindigde. In 2005 werd Pérez getekend door Team Rosberg om in Europa te racen. Hij woonde in het kwartier van zijn manager en eindigde als veertiende in de Duitse Formule BMW ADAC-serie.
De coureur verbeterde zijn prestatie om volgend jaar als zesde te eindigen. In het A1 Grand Prix-seizoen 2006-2007 nam hij deel aan een enkele ronde waar hij de op twee na jongste deelnemer was. Hij reed voor A1 Team Mexico.
Pérez verhuisde naar Oxford om in 2007 deel te nemen aan het Britse Formule 3-kampioenschap voor het T-Sport-team. Hij nam deel aan de nationale klasse voor oudere chassis en won twee derde van de races, twee derde van de pole-posities en eindigde op het podium in op twee na alle races.
In 2008 nam hij deel aan de Internationale Klasse van het Kampioenschap, waar hij het grootste deel van de wedstrijd leidde. Hij eindigde uiteindelijk als vierde in het kampioenschap.
Campos Grand Prix nodigde Pérez uit om voor hen te racen in de GP2 Azië-serie van 2008-2009. Hij was de eerste Mexicaanse coureur die op dit niveau reed sinds 1990. Hij won zijn eerste GP2 Series-race in de sprint in Sakhir en won er nog een in Losail.
Pérez racet voor Arden International voor de GP2-serie van 2009 en eindigde als twaalfde met zijn beste tweede plaats in Valencia. Hij reed in de Aziatische GP2-serie 2009-2010 voor de hoofdserie voor Barwa Addax en eindigde de serie op de tweede plaats met vijf overwinningen.
In oktober 2010 kondigde Sauber aan dat Sergio Pérez in het seizoen 2011 voor hun team zal racen. Vervolgens kondigde Sauber aan dat ze een partnerschap zijn aangegaan met Telmex, het Mexicaanse telecommunicatiebedrijf en de sponsor van Pérez. In oktober 2010 was Pérez lid geworden van de Ferrari Driver Academy en was hij de vierde Mexicaanr om te concurreren in de Formule 1.
Pérez eindigde als 7e in de debuut-Formule 1-race in Australië met Sauber, maar werd gediskwalificeerd wegens een technische overtreding. Hij ging met pensioen nadat onderdelen van een andere auto in het elektrische systeem van zijn auto waren gevlogen in Maleisië, 17e in China en 14e in Turkije. Hij pakte zijn eerste Formule 1-punten in Spanje, waar hij negende eindigde net voor zijn teamgenoot Kamui Kobayashi.
Pérez crashte tijdens de kwalificatie in Monaco en miste zowel de race als die in Canada. Bij zijn terugkeer naar de Europese Grand Prix eindigde hij als 11e, maar behaalde zijn beste zevende plaats in zijn carrière op Silverstone. Pérez eindigde elfde in Duitsland, vijftiende in Hongarije en stopte in België. Hij moest ook in Italië stoppen met een versnellingsbakprobleem.
Hij scoorde een punt in Singapore, eindigde als tiende en behaalde een achtste plaats in Japan. Pérez eindigde als 15e in het rijderskampioenschap met een tiende plaats in India en met 14 punten. In september van dat jaar had Pérez de Ferrari F60 getest als onderdeel van de Ferrari Driver Academy.
Pérez werd vastgehouden door Sauber voor het seizoen 2012. Hij begon het seizoen met een achtste plaats in Australië. In Maleisië eindigde hij als tweede na een gevecht met Fernando Alonso om de eerste plaats en een late fout. Dat was het beste resultaat van Sauber als onafhankelijk team.
In China eindigde Pérez als elfde na de achtste kwalificatie en scoorde hij geen punten voor de volgende drie races. Hij behaalde zijn tweede carrièrepodium in Canada nadat hij als derde eindigde. Pérez kwalificeerde zich als 15e in de Europese Grand Prix en als 8e. Na de race klaagde hij dat de slechte kwalificatievorm van de Sauber-auto een probleem voor hem was.
In Groot-Brittannië kwam hij in aanvaring met Pastor Maldonado. Hoewel Maldonado een strafschop kreeg, moest Pérez met pensioen. Hij kwalificeerde zich als 17e in Duitsland, maar baant zich een weg door het veld om als 6e te eindigen. Pérez eindigde als tweede in Italië vanaf een 15e start vanwege slim bandenbeheer. Hij eindigde het seizoen op de 10e plaats in het kampioenschap.
In september 2012 werd Pérez vrijgelaten uit de Ferrari Driver Academy en tekende hij voor het seizoen 2013 bij McLaren. Hij verving Lewis Hamilton die naar Mercedes was verhuisd. Hij begon het seizoen door als 11e te eindigen in Australië en verdiende zijn eerste punten voor McLaren in Maleisië, waar hij begon en eindigde als 9e.
In Bahrein startte Pérez als 12e en eindigde als 6e na een hevig duel met zijn teamgenoot Jenson Button. Button was niet blij en merkte op dat Pérez in de toekomst voorzichtiger moest zijn en hem prees voor zijn rijstijl. In Monaco kwam Pérez na verschillende agressieve bewegingen in botsing met Kimi Räikkönen en stopte hij. Na de race zei Räikkönen dat Pérez een klap in zijn gezicht verdiende.
Pérez ‘vijfde plaats in India was zijn beste van het seizoen. Hij eindigde het seizoen 2013 als 11e in het klassement van de coureurs, twee plaatsen achter Jenson Button. In november kondigde Pérez aan dat hij McLaren aan het einde van het seizoen zou verlaten. Precies een maand later maakte Force India bekend dat ze Pérez hadden getekend voor het seizoen 2014.
Bij Force India verving Pérez Kevin Magnussen en werkte hij samen met Nico Hülkenberg. In de Grand Prix van Australië van 2014 eindigde Pérez als 11e, maar werd gepromoveerd naar de 10e plaats nadat Daniel Ricciardo werd gediskwalificeerd. Hij kon niet starten in Maleisië vanwege problemen met de versnellingsbak, maar een week later in Bahrein verdiende hij het eerste podium van Force India sinds 2009 en eindigde als derde.
In China startte Pérez als 16e en werkte zich een weg door het veld om als 9e te eindigen. Pérez moest dat seizoen voor het eerst met pensioen na een botsing met Jenson Button. In de Grand Prix van Canada vocht hij voor een podiumplaats toen hij remproblemen kreeg. Hij werd in de laatste ronde van achteren geraakt door de auto van Felipe Massa en moest stoppen.
Met een penalty van vijf rasters van de race in Canada, noteerde Pérez de derde snelste ronde van zijn carrière in Oostenrijk. Hij verzamelde punten in alle races op vier na in de rest van het seizoen, met als hoogtepunt een zevende plaats in Abu Dhabi. Pérez eindigde het seizoen 2014 op de 10e plaats in de ranglijst van de coureurs, één plaats achter zijn partner Nico Hülkenberg.
Force India behield Sergio Pérez voor het seizoen 2015. Hij begon de seizoensopener in Australië met een 10e plaats. Na het missen van punten in Maleisië en China, verzekerde hij zich van de achtste plaats in Bahrein. Hij behaalde zijn beste finish in Rusland en eindigde als derde. Hij scoorde de meeste van zijn punten in de laatste negen races en eindigde als negende in het klassement van de coureurs.
In 2016 slaagde Pérez er niet in om te scoren in de eerste vier evenementen, maar scoorde hij zijn eerste punten in Rusland en eindigde als 8e. De Force India-auto werd geüpgraded en Pérez eindigde als zevende in Barcelona. Perez scoorde twee derde plaatsen in Monaco en in de Europese Grand Prix. Hij eindigde het seizoen 2016 op zijn beste zevende plaats ooit in het klassement van de coureurs.
Pérez bleef dit keer bij Force India voor het vierde opeenvolgende seizoen in 2017met Esteban Ocon als partner. Sergio Pérez zette zijn reeks punten in het seizoen 2017 voor de eerste vijf races voort. In Monaco kwam hij in botsing met Daniil Kvyat om met pensioen te gaan en een einde te maken aan de 17e racescore. Hij scoorde punten in alle races op twee na en stopte in Monaco.
Pérez eindigde het seizoen opnieuw als zevende in het klassement van de coureurs met 100 punten maar zonder podiumplaatsen. Hij eindigde 12 plaatsen voor zijn partner Daniil Kvyat en werd vastgehouden door Force India voor het komende seizoen.
Door de eerste drie races van de Formule 1 2018 buiten de punten te eindigen, pakte Pérez de achtste podiumpositie in Azerbeidzjan en eindigde als derde. Het was zijn eerste podiumplaats na 37 starts. Dat was de enige podiumplaats voor Pérez dat seizoen. Hij zou punten verzamelen in 11 van de resterende races met als beste finish een vijfde plaats in België.
Pérez eindigde het seizoen als achtste in het klassement van de coureurs met 62 punten, maar vier plaatsen voorsprong op zijn teamgenoot Esteban Ocon. In 2018 werd Force India bestuurd en hervormd als Racing Point. Sergio Perez bleef bij Racing Point en werkte samen met Lance Stroll voor het seizoen 2019.
Pérez tekende een vierjarig contract bij Racing Point, tot het einde van het seizoen 2022. Het meeste werk aan de auto werd verstoord door de administratieve gebeurtenissen en Racing Point zag het seizoen 2019 als een overgangsseizoen. Na een slechte finish in Australië scoorde Pérez echter punten in de volgende drie races en behaalde hij een 6e plaats in Azerbeidzjan.
Acht races volgden zonder punten, onder meer op een natte Duitse baan waarop Pérez vroeg crashte. Net als in 2018 verzamelde Pérez punten in de laatste acht races, behalve in Singapore, waar hij met pensioen ging. Hij begon de streak met een 6e plaats in België en eindigde met een zevende in Abu Dhabi.
Het was in het Formule 1-seizoen 2020 dat Sergio Pérez tot zijn recht kwam. Hij kreeg slechts drie dagen voor de Britse Grand Prix de diagnose COVID19 en miste twee races. Nico Hülkenberg verving Pérez en later werd bevestigd dat Pérez de daaropvolgende 70th Anniversary Grand Prix zou missen.
Hij begon het seizoen met een sterke 6e plaats in de seizoensopener in Oostenrijk. Hij vervolgde met puntenfinishes in de Grand Prix van Stiermarken en in Hongarije. Nadat hij twee races had gemist vanwege de COVID-infectie, kwam hij sterk terug in Spanje en eindigde als 5e. Hij scoorde punten in alle volgende races en behaalde twee keer de 4e plaats in Rusland en in de Grand Prix van de Eifel.
Pérez pakte de negende Formule 1-podiumfinish van zijn carrière tijdens de Grand Prix van Turkije. Hij moest met pensioen in de Grand Prix van Bahrein toen een MGU-K-probleem ervoor zorgde dat vlammen uit zijn auto blonken. Hij was het grootste deel van de race derde. Perez maakte na de race bekend dat hij Racing Point aan het einde van het seizoen zal verlaten.
Pérez werd in de eerste ronde geraakt door Leclerc en ging naar de 18e en laatste plaats in de race bij de Shakhir Grand Prix. Hij werkte zich een weg door het veld om de leiding te nemen in de 64e ronde en won de eerste Grand Prix van zijn tienjarige racecarrière in de Formule 1.
Pérez had de eerste Grand Prix-overwinning voor een Mexicaanse coureur gewonnen sinds 1970, toen Pedro Rodriquez de Belgische Grand Prix won. Pérez eindigde het 2020 Formula One World Drivers ‘Championship op de vierde plaats, de beste positie uit zijn carrière.
Sergio Pérez zal dit seizoen racen voor Red Bull Racing-Honda als vervanger van Alex Albon. Hij krijgt Max Verstappen als partner.
Afgelopen jaar werd er in december voor de eerste keer geracet op het statencircuit in…
We kunnen niet wachten totdat het nieuwe race seizoen weer begint! Zondag 20 maart start…
We kunnen niet wachten totdat het nieuwe race seizoen weer begint! Zondag 20 maart start…
We kunnen niet wachten totdat het nieuwe race seizoen weer begint! Zondag 20 maart start…
We kunnen niet wachten totdat het nieuwe race seizoen weer begint! Zondag 20 maart start…
We kunnen niet wachten totdat het nieuwe race seizoen weer begint! Zondag 20 maart start…