Fernando Alonso

Fernando Alonso

 12 februari 2021

🏁 COUNTDOWN

Nog 6 weken en dan begint Formule 1 weer! 28 Maart starten we in Bahrein. Om je alvast warm te draaien 😉 voor de wedstrijden gaan we jou wekelijks voorzien van leuke informatie over de coureurs.

We beginnen met heftig nieuws over de coureur van deze week. Alonso was donderdag namelijk betrokken bij een ongeval, waarbij de Spanjaard hard remde om een ​​auto te ontwijken vlakbij zijn huis in Lugano, Zwitserland.

De tweevoudig F1-wereldkampioen liep een gebroken kaak op, waardoor hij bang was voor zijn conditie voorafgaand aan de tests in het voorseizoen

Een vooraanstaand medisch expert heeft beweerd dat, met bijna volledige zekerheid, Fernando Alonso volgende maand alsnog zijn comeback zal maken voor het Alpine F1-team tijdens de pre-season tests in Bahrein.

volg ons op instagram via @gppoule

 

De carrière van Fernando Alonso

Fernando Alonso’s racecarrière begon toen hij nog maar drie jaar oud was, toen hij de gelukkige ontvanger was van een kart gemaakt door zijn vader. Deze was oorspronkelijk voor een minder dan enthousiaste oudere zus. Alonso ging racen als de spreekwoordelijke eend naar het water. Na vier jaar ‘spelen’ met de zelfgemaakte kart, volgden al snel lokale en daarna nationale wedstrijden.

De talenten van de jonge Spanjaard kenden geen grenzen en in 1992 behaalde hij de eerste van vijf Spaanse kartkampioenschappen, een aantal dat pas in 1996 werd overschaduwd door een wereldkroon. Afgezien van andere series, was de Spaanse tiener vastbesloten om zijn opleiding in de karting af te maken. Een aanbod om in de Formule Nissan te rijden bleek echter een te grote verleiding en Alonso sloot zich aan bij het team van ex-Formule 1-coureur Adrian Campos. Met typisch zelfvertrouwen won hij de titel, waarmee hij aantoonde dat hij meer dan in staat was om de overstap te maken naar racen met versnellingen.

Een problematische overstap naar de F3000 in 2000 was slechts een korte hapering, en een Formule 1-test met Minardi datzelfde jaar bezorgde hem zijn eerste F1-racerit met het team. Het zou een vuurdoop blijken te zijn. Minardi, die worstelde om geld en middelen, was verre van een ideale debuutplaats, maar nadat hij teamgenoten Alex Yoong en Tarso Marques had overtroffen in de kwalificatie, en met een tiende plaats in Duitsland, werd Alonso door Renault getekend als testrijder voor 2002. .

De verhuizing bleek een meesterlijke slag voor zowel team als coureur. Met zijn rauwe snelheid en felle toewijding werd de teststoel een race-rit voor 2003. Alonso overtrof zijn belofte met gemak en schreef op 22-jarige leeftijd geschiedenis in de Formule 1 en werd de jongste pole-sitter ooit in Maleisië en dan de jongste Grand Prix-winnaar met een eerste overwinning in Hongarije. Dat was echter pas het begin.

 

Wereldkapioen

Renault was in 2004 uit het tempo, maar het jaar daarop duwde Alonso de steeds beter wordende machine van het Franse team tot het uiterste, waarbij hij putte uit zijn natuurlijke consistentie en flair voor improviseren in zelfs de meest uitdagende omstandigheden. Alonso – toen de jongste titelhouder in de geschiedenis van de F1 – claimde de kroon van de coureurs met nog twee races te gaan en werd onmiddellijk de erfgenaam van Michael Schumacher. Een tweede opeenvolgende titel – terecht gewonnen ten koste van Schumacher tijdens het laatste seizoen van de Duitser – diende om Alonso’s positie als voorhoede van een nieuwe generatie te bevestigen.

Voor 2007 verhuisde hij naar McLaren, waardoor hij de kans kreeg om de eerste man sinds Juan Manuel Fangio te worden die opeenvolgende kampioenschappen scoorde met verschillende teams. Maar hoewel de auto snel was, was zijn teamgenoot Lewis Hamilton dat ook, en een intense rivaliteit zag het paar op punten eindigen, met een enkel punt naar de kroon geslagen door buitenstaander Kimi Raikkonen. Het was een teleurstellend einde van een frustrerend jaar voor Alonso, wiens relatie met McLaren steeds meer gespannen raakte, vooral nadat zijn bewijsmateriaal hielp het team te veroordelen in de Ferrari-‘spionageschandaal’-affaire. Het was dan ook geen verrassing toen het nieuws kwam dat hij voor 2008 zou terugkeren naar Renault.

De ’08 -machine van Renault was geen kampioen in het kampioenschap, maar dat weerhield Alonso er niet van om zijn klasse te laten zien. Naarmate het seizoen vorderde, speelde hij een cruciale rol bij het transformeren van de R28 van een matige performer in een winnende machine. Hij nam het laat in het seizoen mee naar opeenvolgende overwinningen, eerst tijdens de inaugurele Formule 1-nachtrace in Singapore en vervolgens in Japan.

Helaas ging die vorm niet door in 2010 en het gebrek aan tempo van de R29 zag Alonso slechts één keer op het podium, in Singapore. Drie dagen later werd het slechtst bewaarde paddockgeheim van dat seizoen bevestigd: dat hij in 2010 naar Ferrari zou verhuizen om partner Felipe Massa te worden. Daar maakte hij meteen indruk, won bij zijn debuut voor de Scuderia en vestigde snel het gezag over zijn nieuwe teamgenoot. Hoewel de auto het in de volgende ronden moeilijk had, was het team in juli weer in vorm en Alonso pakte nog eens vier overwinningen terwijl hij een achterstand van 47 punten in het klassement goeddeed om een ​​sterke titelkandidaat in de laatste ronde te worden. Maar een slechte pitstop-strategie in Abu Dhabi stopte zijn aanval op de tafel en hij eindigde uiteindelijk als tweede met slechts vier punten van de nieuwe wereldkampioen Sebastian Vettel.

Seizoen twee met Ferrari zou nog frustrerender worden, aangezien de 150 ° Italia van het team zelden de tegenstanders van Red Bull en McLaren kon evenaren. Desondanks pakte Alonso de overwinning op Silverstone en nog eens negen podia terwijl hij consequent sneller reed dan zijn machinepark op weg naar de vierde plaats in het eindklassement, een eenzaam punt achter Mark Webber in de titelwinnende RB7 van Red Bull.

2012 was om een ​​beter seizoen te bewijzen, hoewel hij in de teleurstellende F2012 moest vechten voor elk punt. Uitstekende resultaten, zoals zijn overwinning in de regen bij de Grand Prix van Maleisië en de overwinning voor een bewonderend thuispubliek in Valencia, zetten Alonso een groot deel van het jaar aan het hoofd van het rijdersklassement. Hij werd uiteindelijk gereviseerd door een ongebreidelde Sebastian Vettel met nog drie races te gaan, maar als hij niet in de eerste ronde in zowel België als Japan was uitgeschakeld, zou hij het wel eens zijn geweest, en niet de Duitser, die een derde wereldtitel pakte. Zoals het was, miste Alonso met drie punten.

Alonso’s vroege seizoen 2013 werd verwoest door inconsistentie, maar mooie overwinningen in China en Spanje plus zeven andere podiumplaatsen betekenden dat hij een duidelijke, zij het verre, tweede overall eindigde na Red Bull’s alles overwinnende Vettel, ondanks dat zijn Ferrari F138 niet eens de op één na beste was. auto.

2014 volgde op het inmiddels al te bekende gevoel van frustratie. Ferrari’s F14 T bleek niet competitief, en hoewel Alonso’s heldendaden twee podia redden, slaagde het team er in 1993 niet in om voor het eerst te winnen. Omdat hij nieuwe energie nodig had, koos Alonso ervoor om afscheid te nemen van de Scuderia en terug te keren naar de ‘onafgemaakte zaken’ bij McLaren.

Nogmaals, de keuze van Alonso voor de timing van een teambeweging was niet toevallig. Terwijl een verjongde Ferrari het gevecht aanging met Mercedes, zakte McLaren naar de achterkant van de grid, waardoor hun nieuw leven ingeblazen partnerschap met Honda een zeer moeilijke start kende. De MP4-30-machine van het team was pijnlijk traag en onbetrouwbaar, en daarin scoorde Alonso in slechts twee races en eindigde het seizoen 2015 met een magere 11 punten.

Zijn campagne voor 2016 begon op spectaculaire wijze toen hij wegliep van een enorme crash in het Albert Park in Melbourne. Het dwong hem om de volgende ronde uit te zitten, maar hij bleef het beste halen uit zijn ietwat verbeterde McLaren-machine, met een aantal pittige ritten – waaronder een uitstekende vijfde plaats in Monaco – wat hem 54 punten opleverde, meer dan twee keer zoveel als teamgenoot. Jenson Button.

In 2017 trad hij toe tot Andretti Autosport als eenmalig voor de 101e editie van de Indianapolis 500 Mile Race, gepresenteerd door PennGrade Motor Oil.

 

Zijn comeback

Na een aantal matige seizoenen bij McLaren nam Alsonso, eind 2018, afscheid van de Formule 1. Toch liet hij los dat hij zat te denken aan een eventuele comeback.

Well guess who’s back. Back again. 20 Maanden na het afscheid van de F1, is bevestigd dat de tweevoudig wereldkampioen een sensationele race-return zal maken met Renault Alpine

Renault heeft de duur van de deal niet bekendgemaakt, maar er wordt aangenomen dat de deal twee seizoenen zal duren.